Κλειδία Ελευθερίας

Το 3ο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Θεσσαλονίκης που στεγάζεται στις φυλακές Διαβατών σας προσκαλεί στην παρουσίαση του βιβλίου «Κλειδιά Ελευθερίας» την Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2015, 07:00 μ.μ., στην αίθουσα Μ. Αναγνωστάκης (ισόγειο) του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης.

"Σχολείο σε φυλακή! Βιβλίο σε φυλακή!Αξίζει να ανταποκριθείς σε μια τέτοια πρόσκληση."

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ:ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΕΓΙΡΤΖΗΣ,ΕΥΘΥΜΗΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ

Πριν ένα μήνα περίπου παρευρεθήκαμε στην παρουσίαση ενός ιδιαίτερου βιβλίου, ενός βιβλίου που η συγγραφή του δεν είναι τόσο απλή.Συντελεστές στη συγγραφή αυτού του βιβλίου ήταν οι μαθητές του σχολείου δεύτερης ευκαιρίας (ΣΔΕ) Διαβατών.

Το σχολείο αυτό, όπως είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε από τον Διευθυντή του, τον κ. Καραγιαννίδη Θεόδωρο, αντιμετωπίζει προβλήματα λόγω της έλλειψης κυρίως εκπαιδευτικών. Δεν έχει τη δυνατότητα να ικανοποιήσει όλες τις αιτήσεις που γίνονται για φοίτηση.

Το κίνητρο για να φοιτήσουν σ’ αυτό οι έγκλειστοι είναι η μείωση της ποινής τους· το στοίχημα των εκπαιδευτικών; Να τους κρατήσουν στο σχολείο χωρίς αυτό το κίνητρο.

Κατά τη διάρκεια των σπουδών τους οι μαθητές συμμετέχουν σε προγράμματα και δράσεις. Ένα από αυτά τα προγράμματα ήταν αυτό της «δημιουργικής γραφής».

Ο επιστημονικά υπεύθυνος του προγράμματος Τριαντάφυλλος Κωτόπουλος, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, μας ενημέρωσε για το πρόγραμμα αυτό.

«Εμείς είμαστε ένα μεταπτυχιακό δημιουργικής γραφής το όποιο είναι το μοναδικό στην Ελλάδα που διδάσκει λογοτεχνική γραφή. Αυτό το πρόγραμμα φυσικά είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες των παιδιών που είναι στις φύλακες. Όπως ακούσατε, είναι παιδιά μεγαλύτερα από εσάς τα όποια δεν έχουν τελειώσει το γυμνάσιο. Για αυτό λοιπόν το προσαρμόσαμε κάνοντας μια διδακτική μετάθεση για τα δικά τους δεδομένα και τους μυήσαμε στην δημιουργική γραφή όπου εκεί τους βάλαμε να γράψουν κι να διαβάσουν με πολύ απλά κολπάκια που και οι δικοί σας καθηγητές προτιμούν. Αλλάζοντας κυρίως τον αφηγητή αλλά και την οπτική γωνία, περιγράφοντας τα σκηνικά λίγο πιο διαφορετικά κι πιο προσέχτικα. Αφήνοντας τους και ελευθερία ώστε να βγει από μέσα τους μια κατάθεση ψυχής και έτσι να είναι πιο ουσιαστικό και θεραπευτικό για τους ίδιους. Και έτσι μέσα από αυτή τη διαδικασία να γίνουν πιο κριτικά σκεπτόμενα άτομα και ορθά κοινωνικοποιημένοι πολίτες»

Επίσης, ζητήσαμε από τον κ. Κωτόπουλο να μας περιγράψει την εμπειρία του.

«Φτάσαμε σε σημείο στην αρχή όπου έπρεπε να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη τους και να δημιουργήσουμε κώδικες επικοινωνίας και συνύπαρξης. Εκτός από αυτά βιώσαμε και ακραίες καταστάσεις όπου τα παιδιά απειλούσαν να αυτοκτονήσουν ή να κάνουν κακό σε άλλους κρατουμένους και τότε εμείς βρήκαμε την ευκαιρία να τους στρέψουμε στην δημιουργική γραφή όπου εκεί τα άτομα απελευθερώνονταν και εξωτερίκευαν σκέψεις και συναισθήματα από το βάθη της ψυχής τους. Επίσης, τα παιδιά ήταν τόσο ενθουσιασμένα από αυτή τη διαδικασία που πολλές φορές αρνούνταν να κάνουν διάλειμμα και απαιτούσαν να κάτσουν μέσα και να συνεχίσουν τη γραφή. Αυτό φυσικά για εμάς ήταν κάτι πρωτόγνωρο και μοναδικό. Βέβαια, όλο αυτό είναι μια προσπάθεια που θέλουμε να συνεχιστεί και να εξελίσσεται συνεχώς, διότι μέσα από όλο αυτό εκτός από το ότι τα άτομα κοινωνικοποιούνται και επεκτείνουν τους ορίζοντες τους, ενεργοποιείται και το λογοτεχνικό δυναμικό της πόλης.»

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης ακούσαμε αποσπάσματα του βιβλίου από τον επιστημονικά υπεύθυνο της εκπαιδευτικής δράσης, κ. Μαυρουδή Αστέριο και τους ηθοποιούς του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, Ειρήνη Καζάκου και Ανδρέα Κουτσουρέλη.

Έργο της μας διάβασε και η Γλυκερία, μαθήτρια του σχολείου που συμμετείχε στη συγγραφή και τώρα ζει έξω από τη φυλακή. Στο τέλος της παρουσίασης μας αφιέρωσε λίγο χρόνο για να απαντήσει στις ερωτήσεις μας.

Τι αποτέλεσε αφορμή για να γράψετε το βιβλίο και ποια ήταν τα οφέλη που  λάβατε;

Ο δάσκαλός μας μας έδωσε την ευκαιρία να μιλήσουμε και να πούμε όσα δεν μπορούσαμε, να τα βγάλουμε από μέσα μας. Επίσης, με βοήθησε να καταλάβω ότι μου αρέσει να γράφω και να το συνεχίσω.

Ήταν ο τίτλος (κλειδιά ελευθερίας) δική σας έμπνευση;

Όχι, ήταν ιδέα των υπευθύνων, αλλά παρόλα αυτά το βρήκαμε πολύ έξυπνο.

Ποια ηταν τα συναισθήματα που νιώσατε μετα την ολοκλήρωση του βιβλίου;

Ένιωσα πως κατάφερα κατι που δεν θα μπορούσα καν να φανταστώ χρόνια νωρίτερα! Επίσης, είμαι ευγνώμων στους δασκάλους μου που μου προσέφεραν μια τέτοια σημαντική εμπειρία.

Ήταν όλο αυτό μια αφορμή για να συνεχίσετε να γράφετε στο μέλλον;

Φυσικά, συνειδητοποίησα πως μου αρέσει πολύ. Έχω ήδη ξεκινήσει να συγγράφω και το βιβλίο είναι σχεδόν έτοιμο.